fredag 5 december 2008

Rätt belysning



Bildkälla: www.room.se
Igår när jag kom hem låg Elle Interiör innanför dörren och väntade på mej... och nu när jag äntligen bestämt mig för att bädda ner mig i soffan och läsa så ser jag inget. Det är för mörkt!! Vi har alldeles för få ljuskällor i vardagsrummet. Ni vet väl att man ska ha många olika ljuskällor i ett stort rum och inte bara en lampa i taket och en i fönstret. Olika ljuskällor ger liv i rummet och kan användas för att lyfta fram vissa delar av rummet, möbler eller föremål. Det man ska tänka på är att ljuset ska gå att förändra och man behöver praktisk och upplysande belysning men också belysning för stämning och atmosfär. Belysningen i ett rum kan verkligen vara avgörande för hur rummet upplevs och därför är det värt att lägga ner lite tid och pengar på just rätt form av belysning. Extra viktigt med mycket ljus är det nu när vi befinner oss i de lite mörkare månaderna.
Vi har hos oss, med adväntstjärnan inräknad bara 3 ljuskällor i vardagsrummet. Så nu fick jag ju en anledning till att börja leta efter passande lampor och belysning, och det är inte så dumt.
Här är t ex två lampor som skulle passa bra hos oss. Båda är från Room
Den till vänster, The BestLite lamp (3995:-) skulle passa bra över soffan, både praktisk och snygg. Hade hjälp mig nu när jag ska läsa... Den högra, Thai lamp ratten (2250:-) skulle fungera som stämningsbelysning.

Inga kommentarer: